måndag 27 maj 2013

Ge mig arsenik!

 
Det slår mig att vi aldrig recenserade Ge mig arsenik av Klara Krantz. Vilken skam, den boken om någon förtjänar jubel och applåder av oss. Bokens huvudperson Elsa hade också behövt en kram eller en fin komplimang. I bokens början har hennes föräldrar nämligen skiljt sig och bästa kompisen har övergivit henne för de coolare gänget. När hon känner sig som mest ensam hittar hon två saker. Den första är en skrivbok och det andra är Håkan Hellström. Hon inser då att hon är författare, geni och superhjälte och bestämmer sig för att skriva Romanen med stort R.

Jag kan säga helt ärligt att detta är en fantastisk debut. Jag är helt fascinerad över boken, att det finns så mycket undermeningar trots det sparsamma språket och handlingen som växer för varje sida. Framförallt älskar jag alla referenser till Håkan Hellström och låten Känn ingen sorg för mig Göteborg. I april intervjuade vi författaren Klara Krantz på Sture bibliotek, hon berättade då om skrivprocessen och Elsas relation till Håkan Hellström. Jag hoppas verkligen att vi får chansen att läsa mer av Klara Krantz i framtiden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar