fredag 3 maj 2013

Den store Gatsby

 
Den 17 maj har The Great Gatsby premiär. Rollerna spelas av skådisar som Leornardo DiCaprio och Carry Mulligan, artister som Jay-Z och Lana Del Rey står bakom musiken och märken som Prada står bakom kläderna. Trailen ger bilden av överdåd och dramatik, en historia utan dess like. 

Boken däremot är tvärt om. Dramatiken mattas av då Gatsbys granne Nick Carraway står som historiens berättare. Jag ogillade Carraway som karaktär men vet inget bättre sätt Gatsby och Daisys kärlekshistoria kan berättats på. För det är egentligen vad The Great Gatsby är, en kärlekshistoria. Men denna kärlekshistoria är varken lycklig eller sorglig, snarare bitter och en aning cynisk. Under en kort stund tappade jag tron om mänskligheten innan jag återigen överväldigades av historiens utgång.  

Jag ger er det uttjatade rådet att läsa boken innan ni ser filmen. Inga ursäkter, det hinner ni på två veckor! Förhoppningsvis kommer ni och jag därefter se filmen med helt andra, men lika förälskade, ögon. 

1 kommentar:

  1. Ska definitivt följa ditt råd! Vill se filmen och eftersom det är en klassiker! Som tur är kostar den i pocketformat bara 50 kr på bokus.com och då kan jag ju inte låta bli!

    SvaraRadera