onsdag 27 januari 2010

Dogboy - Gatubarnet med hundarna


Nu var det allt några dagar sedan jag skrev en bokrecension. Igår unnade jag mig själv en heldag läsning. Eller unnade och unnade, jag var sjuk, då finns inte så mycket annat att göra. Men i vilket fall så läste jag Alex Dogboy av Monica Zak. Jag visste inte ens att jag hade den, eller jag visste att jag någon gång köpt en bok med en pojke och några hundar på omslaget, men om jag någonsin tänkt läsa den är jag inte så säker på. Stort misstag om jag inte hade läst den.

Alex Dogboy heter först Alex. Hans mamma och pappa har stuckit till USA med hans syskon för att arbeta. Själv blev han lämnad kvar hos sin moster på Honduras och det går inte en dag utan att han tänker på sin mamma. Men när det går år utan att hon kommer eller ens kontaktar honom får han nog. Han bränner upp sitt enda foto på sin mamma och pappa samt hans födelsebevis och skolbetyg. Sedan rymmer han. Han har bestämt sig för att bli gatubarn, en gång träffade han ett gatubarn, Råttan hette han, han sa att livet som gatubarn var fett, man slapp skolan och folk som tjatade på en, istället kunde man göra vad man vill. Men Alex upptäcker snart att livet som gatubarn inte är så "fett" som han trott. Han blir inlåst i ett kylrum när han tigger på en restaurang, råkar ut för vuxna som vill honom illa och han blir rånad och misshandlad på en soptipp. Men när han en dag hittar en liten hundvalp förändras allt. Han får en vän. Snart blir han Dogboy, gatubarnet med hundarna.

Man börjar snabbt förstå hur livet som gatubarn fungerar. Hur farligt de lever, hur de mättar sina tomma magar med doften av lim men också hur kanske ett gatubarn tänker. Alex erbjuds hjälp hela tiden av organisationer som byggt upp anläggningar med skolor för gatubarn. Men Alex vill inte ha den hjälpen, varför? Ja, det du .

Jag tyckte om att boken var så pass lättläst för att vara en ungdomsbok, och nu menar jag inte lättläst som Lasse och Maja, utan lagom lättläst för en ungdomsbok. Medans jag läste boken tänkte jag att den skulle passa jätte bra för min lillebror. En datanörd (trots det 10 gånger mer social än mig och pratkvarn) som helt saknar intresse för böcker. Han vägrar att ens titta på en bok bara för att jag gillar böcker så mycket och han vägrar verkligen att läsa en.
Men just att den handlar om en kille, är lagom lättläst och spännande får mig att tro att min bror, eller många andra killar utan bokintresse skulle gilla Alex Dogboy.

2006 firades det en Alex Dogboy dag i sju latinamerikanska länder. Här kan du läsa om varför den anordnades och om gatpojken Nahin som inspirerade Monica Zak till Alex Dogboy.

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag kanske skulle börja med att säga att ni har en väldigt fin blogg. Det syns att ni verkligen älskar att läsa.
    Jag läser också väldigt mycket. Men det är många av böckerna ni tipsar om som jag inte har läst.
    Jag har också nördat Twilight. Dom är verkligen jättebra. Jag gillar det inte lika mycket längre, men jag tycker fortfarande att dom är fantastiska.
    Jag har läst Bläckhjärta också. Jag tyckte inte den var jättebra. Gillade inte sättet den var skriven på. Det var lite för... ytligt. Inte min smak.
    Gone läser jag i skolan. Den verkar jättebra! Väldigt spännande. Har inte kommit så långt då...
    Släktet funderar jag på att läsa. Min kompis tipsade mig om den och den verkar bra. Gillar vampyrer efter att ha läst Twilight.
    Ni skrev ju om Fatta Eld. Jag har läst Hungerspelen. Den är jättebra! Ofattbart spännande. Man kan inte släppa den!
    Jag har hört att dom kanske ska göra film på Hungerspelen, hoppas verkligen det!

    Jag och min kompis har också en bokblogg. Vi har precis börjat så vi har inte skrivit så mycket. Det vore kul om ni kunde titta in på våran blogg. Kanske kunde ni som har skrivit så länge ge oss några tips?http://alicesochlyrasbokhylla.blogspot.com/

    Jag gillade verkligen eran blogg. Kommer fortsätta kolla in på den ibland.
    Fortsätt läsa bra böcker!
    Hälsningar Alice

    SvaraRadera
  2. Du har rätt! Alex Dogboy går (nästan) alltid hem hos läsovilliga killar. Jag tipsar ofta om den på jobbet/biblioteket.

    Visst är den bra! För såklart passar den ju även tjejer.

    SvaraRadera
  3. hejhej .
    av en ren slump kom jag in här på eran blogg . Jag tycker den är jätte fin och välgjord och något nytt .
    Jag vill bara tipsa om en serie , Scott Westerfield , ful , ful eller snygg och de rätta . jag har läst första boken 2 gånger och håller på med den andra . Boken är väldigt bra och jag har själv valt att skriva en retention om boken . Men det händer så sjukt mycket så det var så mycket man ville ta med haha :)*

    SvaraRadera
  4. Till Alice: Tack för att du tycker om bloggen! Det syns även på dig och din kompis blogg att ni gillar att läsa. Ett tips jag kan ge er är att våga experimentera och prova nya saker, det gör det även roligare att blogga. Att bläckhjärta är ytlig kan jag inte hålla med om, men visst är den ganska speciell. Ytlig var just det ord som poppade upp i mitt huvud när jag såg filmen bläckhjärta. Verkligen synd att den blev så misslyckad. Lycka till med bloggen!!

    Sofia: Ja, jag borde nog ha nämnt det i inlägget att den funkar minst lika bra för tjejer, så att inte alla klassar den som en killbok. För den är ju verkligen bra!

    Cornelia: Har länge kikat på serien men de har aldrig blivit av att jag läst den. Om den nu är så bra att du läst om den två gånger borde jag ta och läsa den på stuts. Vet att den står orörd i Klaras bokhylla så kanske sticker hem till henne och snor den. Tack för tipset och allt fint beröm!!

    /Elin

    SvaraRadera
  5. Vad skulle du säga till Alex Dogboy, om du träffade honom?

    SvaraRadera